هنگام برداشت عسل باید چه نکاتی رعایت شود


 

1 - اگر چند کلنی دارای مریضی های واگیر داری چون لوک است و برداشت عسل می شود نباید قابهای کندوهای آلوده به قابهای کندوهای سالم منتقل شود چرا که به راحتی بیماری سرایت می کند.

2 - اگر دسترسی زیادی به کلنی های خود ندارید و می خواهید در یک یا دو مرحله برداشت عسل داشته باشید بعد از اتمام شهد منطقه سعی در برداشت عسل کنید تا عسل رسیده برداشت کنید.عسل نارس با ضربه ی دست وقتی قاب را کج گرفته ایم از حجره ها خارج می شود.

3 - بعد از رسیده شدن عسل هر زمان می توانید قابهای رسیده شده را برداشت و اکستراکتور کنید.این کار سبب برداشت عسل بیشتر می شود چرا که زنبور نسبت به عسل بسیار حریص است و با برداشته شدن قابهای عسل کناره های کندو بیشتر شهد وارد کندو می شود.

4 -کل عسل کندوها را یه دفعه ی برداشت نکنید مخصوصا اگر برداشت عسل شما به پاییز و سرد شدن هوا نزدیکتر باشد؛چرا که استرس شدیدی به زنبور وارد و عمر زنبور بسیار کم می شود وقتی بخواهیم زنبور را وادار به شهد آوردن دوباره کنیم.همچنین حس غارت و گرسنگی و استرس باعث تلفات کندوها و مریضی می شود.

5 - بهتره عسل کندوها را در دو مرحله برداشت کنید،مرحله اول قابهای پر عسل و حدود نصف قابهای کندو را بردارید.در مرحله ی دوم می توانید مابقی عسل ها را برداشت کنید و حدود نصف قابهای اکستراکتور شده را به داخل کندوها برگردانید تا جمعیت خیلی متمرکز نشود.
به دو دلیل خفه شدن زنبور در گرمای روز وسخت شدن بازدید از کندو ، نباید جمعیت کندو خیلی متمرکز شود .
بهترین قابهایی که می توانید برای کلنی باقی بگذارید قابهای حاوی عسل و تخم ریزی است.

6 - برای جبران سریع عسل برداشت شده کلنی ها می توانید بعد از اتمام مرحله ی دوم، در نصف قابهای اکستراکتور شده مرحله ی اول که باقی مانده اند شربت غلیظ دو به یک بریزید و در داخل کندوها قرار دهید.برای این کار باید شربت را از ارتفاع  داخل حجرها بریزید و در شب داخل کندوها قرار دهید تا سریع کمبود عسل در کندوها جبران شود.در روزهای بعد قابهای اضافی را به بغل کندو بکشانید،این قابها نباید حاوی عسل و گرده باشد چرا که زنبور روی آنها می آید و جمعیت کندو پخش می شود.
هم چنین می توانید این قابها را از کندو خارج کنید و در محل مناسب نگه داری کنید.

7 - موقع برداشت عسل مراقب غارت کلنی های ضعیف خود باشید.بهترین پیشنهاد این است کلنی های ضعیف و قوی خود را بعد از برداشت عسل در دو منطقه قرار دهید تا کلنی های ضعیف غارت نشوند.هم چنین با تنگ کردن دریچه های پرواز و بستن درزهای کندو و جبران کردن سریع عسلهای کندوها می توانید از غارت جلوگیری کنید.

8 - بعد از برداشت عسل با کوچ دادن به نقاط پر گرده و تغذیه مناسب و دادن کیک گرده گرده به تخم ریزی و افزایش جمعیت کندوها کمک نمایید و آنها را برای زمستان گذرانی آماده فرمایید.

نویسنده : عبدالرسول حافظی